Loonaq_06Ogos-09November Dapatkan Domain Termurah
Dari NetKL serendah RM29.95 setahun! Beriklan disini

BOTM Jun 2011 : Bahasa Ibunda

72 comments
Assalamu'alaikum dan Salam Sejahtera Wasaber sekalian!

"Kuai songkunat iri, kaai mampanau-panau dii so Bandau [Kota Marudu]. Adei, opanat ya bati. Kaai tu mampanau, moingin otalob porok kaai tu. Ngaranku, MSS. Porok o woinoiku iri, ngaran AM. Lobou Bandau ya'. Oparu sama osumil ba ti, hi3. Koduo-duo kaai tu ahli WSB bo. Aku tu koborok 'berblog' [blogging] iri. 'Mania' ba yu', haha. Dii so WSB, osuang ya lobou. Tapi, osuang po woinoi / sumandak iri dari kokusoiyan. Oparu-paru bati sumandak rie. Di e so WSB, sanang ya mongium una'-una'. Warong-warong ya kolobouan irie."


Yeahhh, seperti yang dimaklumkan sebelum ini, BOTM edisi Jun 2011 dilancarkan dengan rasminya pada hari ini. Tema kali ini ialah "Bahasa Ibunda". Syukur, melalui pos Prolog BOTM Jun 2011 ini, sedikit sebanyak kami dapat mengetahui maklum balas [feedback] dan reaksi dari Wasaber sekalian tentang aktiviti ini.

Oh ya! sebelum melangkah jauh mengenai aktiviti BOTM ini, saya ada satu soalan. Ada mana-mana Wasaber yang dapat memahami ayat yang dikarang di atas sekali tu? Yaa, itu merupakan salah satu Bahasa Ibunda yang ada di negeri kita, Sabah. Bahasa ini merupakan bahasa dari Bangsa Orang Sungai atau dalam kalangan bangsa ini disebut 'Sungoi'. Sukunya dari sebelah daerah Pitas. Mungkin Suku Sungoi Tambonuo, Sungoi Paitan atau Sungoi Bengkoka. Maaf nda dapat pasti sebab warisan ini hanya sedikit dapat saya warisi dari sebelah Ibu saya. Kalau ada yang dapat teka dengan tepat / baik, hadiahnya ialah ditanggung perbelanjaan datang dan pergi masa majlis kahwin saya nanti, ahaks! XD


Baik, kita kembali mengenai BOTM tema Bahasa Ibunda ini. Seperti biasa, saya akan menggunakan pecahan isi supaya mudah untuk difahami. Kepada Wasaber yang berminat untuk menyertai dan sekali gus menjadi calon pemenang BOTM Bahasa Ibunda ini;

01. BAGAIMANA?

a. Wasaber hendaklah mengarang satu karya [karangan, puisi, sajak, pantun dsb] dalam bahasa ibunda yang ada di Sabah [tidak kisah sama ada kaum majoriti atau minoriti, asal Sabah atau luar Sabah] pilihan masing-masing, diblog masing-masing [Wajib]. Contoh bahasa ibunda ialah Bajau, Banjar, Brunei, Bisaya, Bugis, Bidayuh, Dusun, Kadazan, Kadayan, Murut, Rungus, Hokkien, Mandarin, Iranun, Suluk, Tagalog, Tatana, Tagal, Orang Sungai, Om dan lain-lain yang ada di Sabah.

b. Jika Wasaber mempunyai kemahiran bahasa ibunda yang lebih daripada satu, sila pilih bahasa ibunda yang paling anda mahir, dan

c. Tema karya adalah bebas, tetapi sebaik-baiknya karya itu ada menyentuh mengenai anda dan komuniti WSB.


02. SYARAT-SYARATNYA?

a. Karya bahasa ibunda tadi hendaklah disertakan sekali dengan terjemahannya sama ada dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris [Wajib]. Jika tidak, penyertaan tersebut akan ditolak.

b. Setelah selesai, sila nyatakan; Nama [Sebenar/Samaran], Tajuk karya, dan pautan [url] karya anda ke ruangan komen di bawah [Wajib]. Pos di Page WSB adalah dialu-alukan.

c. Tarikh tutup penyertaan ialah pada 27 Jun 2011, jam 11:59 malam.


03. SYARAT UMUM?

a. Nama anda dan blog anda sudah berdaftar secara rasmi dengan WSB,

b. Banner/Logo WSB dipaparkan di halaman utama [homepage] blog anda,


04. APA YANG DINILAI OLEH JURI?

a. WSB menjemput semua pemenang BOTM edisi sebelum ini untuk menjadi Juri Jemputan. [Baca]

b. Justeru, [akan ada] Juri yang memilih beberapa bahasa ibunda, dan mana-mana karya Wasaber yang menggunakan bahasa ibunda tersebut, akan dinilai sebaik mungkin dengan merujuk tatabahasa dalam bahasa ibunda tadi.

c. Kriteria lain, karya tersebut memadai disampaikan dengan cara yang menarik [kreatif dialu-alukan] dan sebaik mungkin.


05. PEMENANG?

Tiga peserta yang mendapat markah tertinggi akan dinobatkan selaku BOTM Jun 2011 : Bahasa Ibunda.


06. SOALAN-SOALAN LAZIM?

Kami akan mengemaskininya di sini jika ada soalan-soalan lain dari Wasaber untuk memudahkan rujukan semua. Gunakan ruangan komen di bawah sebaik mungkin ya.


Dengan ini, pertandingan BOTM Bahasa Ibunda kita mulakan sekarang!!! Yeahhh!!! \(^_^)/


2011@WSB

72 Respon dari Wasaber.

  1. Zurina J. says:

    :n :n :n

    Yeah! Oku Zurina... Oku ti wasaber.. Tegar nini'.. Iti bahasa Bisaya Beaufort, isa nini' pandai kekolod begayad Bisaya, tapi aru oku belajar tekiuk² antad indu jangan saudaraku.. keh²

    Oku sentiasa menyukung nunu ani baik untuk WSB & Wasaber... Salam sayang... Sukung!

    :t :t :t

  2. Aku ndak paham apa2... T_T

  3. Pink Diva says:

    hmmm sia ndak seberapa pakar bahasa ibunda ni..adedede..lau sia dapat karang sebelum 27,nak join lah..if x dpt2 gak compose..ndak la tue..hehehe

    bahasa suluk dan tagalog..yg mana satu ok erk?hehehe

  4. waaa

    hehe.
    aku lebih kemelayuan.so tiada bahasa ibunda yg aku pandai.

    agak rugi di situ.

  5. Claire says:

    wah, ni barulah!
    Dusun bo oku nga au oku acampin momboros dudun tii.
    Ada pulak ayat yang sama maksud dengan dusun kan!
    alala, baru saya tau..

  6. nowriz says:

    Mo join la.. Pantun bekarat-karat bahasa brunei.. Bulih ba kan... :D

  7. Aki says:

    Hahaha.. Syok sa membaca blog2 kamurang ni Nanti.. Bah,join ramai2.. c Aki paham juga ni kalau kamurang cerita pasar (cerita kampung2).. ^_^.v..

  8. cikenta says:

    alahai...satu bnda pn ndak pandai...

  9. tity says:

    best ni mau join..tapi malangnya bhs ibunda sy memang tiada kepakaran langsung.. huh T_T

  10. :t hi i have just followed this blog and i hope the owner can follow me back :-) :a

  11. Great effort by WSB. Keep it up and stay 'connected' to our mother tongue.

  12. nowriz says:

    @nowriz

    Assalamualaikumm..

    siap sudah pantunku.. kalau sudi mari la kita berpantun...


    http://nowrizmars.blogspot.com/2011/06/pantun-urang-barunai.html

  13. @Zurina J.
    Bisaya ada pakai 'iti' juga pula Jue macam 'bah' untuk 'Bahasa Melayu Sabah'.. Muahua3!

    Yeahhh, sama2 meneruskan sokongan! =D

  14. @Finie Ramos
    Aikk, apa yang kau nda faha tu Finie? Yang Bahasa Ibunda ku tu? Ehe..

  15. @Pink Diva
    Nda pakar asal bulih2 pun okay bah.. Mana2 yang pakar, amat dialu-alukan.. Yang kata nda pakar, pun kita raikan juga, ehe. Bah okay bah. Lama lagi 27 tu. Ambil masa yang ada, ehe..

    Antara Suluk dan Tagalog? Okay yang macam mana kunu tu? Ehe

  16. @catherine-
    Aku pun lebih kepada 'kemelayuan' dalam bahasa ni. Tau2 sikit ja pasal bahasa ibunda ni, ehe..

    Belajar bah sikit2.. Ni lah tujuan BOTM ni jadi medan untuk 'menyegarkan' bahasa ibunda sendiri.. d(^^,)

  17. @Claire
    Yeah! BOTM yang lain dari yang lain kan, ehe. Naah, memang ada persamaan tu.. Sebab lama bergaul kan antara dua bangsa ni, ehe..

  18. @nowriz
    Yeahh, ngam2.. Asi bah tu Nowriz.. Kasi masuk saja..! =D

  19. @Aki
    Haha. Iya, tu lah bah tu.. Ada kelainan bila kita masuk blogwalking blog geng Sabahan.. Bosan juga kalau tu tu ja gayanya.. Pasar2 / Kampung2 punya pun, asiii ja tu.. Sama2 belajar, hua2.. =D

  20. @cikenta Nda apa nda dapat join jadi peserta. Kurang2, belajarlah sikit2 dari karya peserta.. Ilmu tu.. Lama2 bulih2 lah sudah tu, ehe..

  21. @tity
    Nda perlu pakar habis punya bah.. Asal bulih2 sikit2, nah okaylah tu.. Manatau ada Wasaber lain yang pro bulih tunjuk ajar, ehe..

  22. @Andrik McVean Welcome! Thank you for following us! v(^^,)

  23. @de engineur Thank you. We hope WSB can still gain huge support from all Wasabers. That's one of the objectives; Stay 'connected' to our mother tongue. Yeahhh! =D

  24. @nowriz
    Waalaikumussalam Nowriz.

    Yeahh, itu dia peserta pertama yang mengirimkan karya.. Syabas! Ehe. Masih ada banyak masa.. Kalau mau kasi tambah2 atau + mantap lagi, ada lagi peluang, ehe. Nanti aku promo karya ni untuk 'menyedarkan' Wasaber yang lain..

    Terima kasih Nowriz! =D

  25. ini terjemahan dri sya utk artikal owner blog ni-ada 1hari aku jln2 di kota marudu,tpi penatlah juga.aku mahu jumpa kawan perempuanku yg bernama AM.dia adalah kekasih aku,dia seorang yg cantik dan comel,dan dia adalah orang bandau juga.namaku pula ialah MSS,kmi berdua ni adalah ahli wsb ba,aku ni gila berblogging jdi mania sudah ba kwn hehe,di wsb ni ramai org tpi rmai perempuan dripda llaki,cantik2 pula tu.di wsb mudah saja cari kawan2 ,dan mereka baik2 pula tu. >klu ada yg salah terjemahan sya ini adalah di sebabkan bahasa ibunda aku adalah etnik sungai tombonuo pitas..

  26. ~nazaku~ says:

    @Pink Diva

    suluk ba indak.. marayau tu ud tu.... :)

  27. ~nazaku~ says:

    @catherine-

    ya anda sangat rugi d situ.. hehehehe..

  28. d antara suuuuuuuma tu ayt, osuang ja aq phm,ngaaaahahahaha...nt sy kasi inpom itu AM r absam,haha... :D

  29. Aki says:

    @samizul.net

    Hm,bos,nah... c AKI punya Entry Bahaya...
    http://exyanne-collection.blogspot.com/2011/06/ini-entry-bahaya.html

  30. Zurina J. says:

    @aen ashiqin, wow! Sintiki!

    Samizul, saya kenal siapa AM tu.. wewiit.. Jumpa kekasih.. keh²

  31. Pink Diva says:

    @~nazaku~

    dih aq laung maingat lasa...hahaha!!!

  32. Pink Diva says:

    As salam ..

    At last,I made it in Tagalog Version...amik seharian sia karang ni entry tauk..Wakakakaka!!!

    Entry : My Native Language ( Tagalog Version )

  33. I D A says:

    wau palah . kalao gtu mun kasi entry brunei ja lah . btw , wsb tda buat gathering ka bulan 11 nie ?. mun kan mulih atu .

  34. @aen ashiqin
    Yeahh, jumpa juga Wasaber yang sama bangsa..! =D [<--- keluar topik. sengaja, hahaha! XD]

  35. @syafeika edora
    Aik, osuang ja meh.. Sumandak tu? Muahua3!

  36. @Aki
    Yeahh, the 2nd one! Okay Aki, nanti dipromo, ehe.. d(^^,)

  37. @Zurina J.
    Eh, kanal kah.. Siapalah? Hahaha XD

  38. @Pink Diva
    Yeahh, the 3rd one! Well, it's okay since most of us [Sabahan] do enjoy some dramas from Philippines. Personally, I do expect that Suluk and Tagalog are both connected and share some similarity in its terms of vocabulary.

    It's a great effort from you [plus other contestants] and for us [as a Sabahan] to learn more, generally the basic one, about Sabah's mother tongues. This will give us more advantages especially when we're going to rural areas [either for holidays, vacation or else].

    I myself, am poor [low IQ] in language proficiency including international language - BI. I got C6 [SPM] for BI. Only BM [A1] would make my days. HAHAHA!! XD

    Last but not least, thanks for your participation! d(^^,)

  39. @I D A
    Mun ada, asi ja bah to.. =D

    Setakat ni, xda perancangan lagi. Kalau ada apa2, nanti kami maklumkan n buat hebahan di medium WSB juga ya. Harap dapat ikut juga perkembangan WSB di sana.. d(^^,)

  40. @samizul.net ~ Sama plak result kita tu..tp tebalik la ~~ T_T

  41. @Finie Ramos
    Waa, itu bukan sama; itu bertentangan..! XD

  42. @aen ashiqin
    Ohya lupa pula mau kasi tau.. Penulis artikel/post di atas bukan Owner weblog WSB ni ya.. Dia cuma seorang krew biasa2 WSB ja tu, ehe.. X)

  43. Wency says:

    avantang mang iti oi. (bagus oh kalu ni)
    mad tivozo oku nga aso kotibangan. (mcm mau ikut tp x kesempatan/masa) ^^

    Bahasa Rungus dari Matunggong Kudat. ^___^

  44. Zurina J. says:

    @samizul.net, Am.. Ami.. Amil.. Ala.. Ala... Nda tesebut owh... keh²

    Kalau kawin panggil seja... keh² :t

  45. Darikuzulkifly join... yeah!!! first time..

    Nama: Zulkifly

    Tajuk:Maiee tah Batutuan... Ini entri bahsa ibundaku...

    Pautan: http://darikuzulkifly.blogspot.com/2011/06/maiee-tah-batutuan-ini-entri-bahsa.html

  46. RIN INTRODUCE ni page.... rancak pula kamurang di sini. Samizul, aku paham sangat bahasa kau tu? aku pun org Pitas... kau kampung apa ni?

  47. http://supergirlflow.blogspot.com/2011/06/bahasa-ibundaku-dusun.html

    Kada pingirak kio :D

  48. Alfian J. says:

    Terbaik la. Klu aku join leh ka sam? :a

  49. saya join k...

    http://elihjapahar.blogspot.com/2011/06/lawak-sin-chan-versi-bahasa-ibunda.html

    TQ :D

  50. avantang do yad diti~ woooot~ looking forward maw baca hahaha~ (p/s: siou atas mix-language yg tidak disengajakan haha) selamat maju jaya kepada semua *wink wink*

  51. Nana says:

    yay, paling menarik lah botm bulan ne. untung penduduk negeri sabah ada pelbagai bangsa dan bahasa ibunda mereka tersendiri!

  52. @Wency
    Nokuro iti [<--- betul kah ni? XD] nda ada kesempatan masa ni.. +- dua minggu bah ni tempohnya, ehe3

  53. @Zurina J.
    Aku tau kau memang nda dapat sebut tu.. Ada 'spell' kena pasang kan, muahua3! XD

    *Kalau kahwin nanti panggil melalui blog, hua3

  54. @Zulkifly Omar
    Yeahh! Peserta #4 dah tiba! Ngam tu tau Kedayan. Nda ada lagi yang buat. Aku pun jarang2 ni dengar ni, ehe..

    Apapun, terima kasih atas penyertaan! Selamat berjaya! d(^^,)

  55. @Nani Aling
    Rin sapa tu aa? Rin Catherine? Ehe. Iya, memang selalu rancak ni. Cuma yang lain selalu pula malu2 tinggal komen mana2 pos sini. Datang n pergi begitu ja, keh3. Perghh, kantoi lagi ayat bahasa ibundaku tu.. Bah kasi terjemah bah kalau campin, muahua3. Kg. yang utama = Kg. Dandun & skali-skala di Kg. Saab dekat 'wotowok' orang tempatan panggil, ehe3.. Kamu Nani? ^^,

  56. @Jaelle Kawaii
    Yeahh, itu dia peserta ke-5! ;D Ngam juga tu tau karya begitu, ehe3..

    Terima kasih atas penyertaan! Semoga berjaya ya..! d(^^,)

    O boh [<--- jawab 'kada pingirak kio', lol]

  57. @Alfian J.
    Trimas x2, ehe. Aikk, kenapa pula nda bulih.. Bulih bah bos.. Cuma, nda bulih menang lah.. Muahua3! XD Bah mana sudah Bajau mu tu.. Hari tu aku nampak siuk kamu berBajau sama si SASA? Keh3

  58. @Elih Japahar
    Yeahh, peserta ke-6 sampai sudah! Bahasa Rungus yang pertama! Proudly from Kudat tu, keh3 [<--- minta puji kejap, ehe3X)]

    Kali ni bentuk karya pun berbeza. Bagus2, ehe. Terima kasih atas penyertaan! Semoga berjaya! d(^^,)

  59. @Glay David
    Adeiii, becampur sudah 'speaking' tu, ehe3. Bahaya ni sifu Glay. Hua3. Sedia kau, ada sudah tu sana kau punya pilihan, jeng3.. XD

  60. @Nana
    Nda mau ikut Nana? Iyup, betul tu.. Tapi 'untung' ni akan jadi 'rugi tahap muflis' punya kalau nda ada usaha berkesan untuk terus membuat kita rasa 'beruntung'.. ^^,

  61. Nana says:

    @samizul.net

    betul3.. mmg rugi kalaw nda taw or belajar bhs ibunda sendiri.. maw baa.. ikut2 ja kasi meriah2 :D the more the merrier kan.. manang niak manang, asal kiti kurung-kurung, eseh.. speaking sudaa, keh3.

  62. wauuu~~ terharu entry sy kena baca..hahaha.. bila baca balik..lucu pun ada..haha.. apa2 pun.. tabik sama bahasa ibunda kita semua :)

  63. meriah sungguh!

    Admin, jd mcmana sudah sambutan setakat ni? Banyak kah penyertaan? Telupa pulak yg rupa2nya sdh tamat tempoh, ndak sempat hantar penyertaan. Adesss....

  64. saveqmm says:

    baru selesai..terima kasih banyak~banyak bro..

    nama:saveqmm
    tajuk:dekgaga caukna sibawa wasaber(tidak bosan dengan wasaber)
    url:http://saveq.blogspot.com/2011/07/dekgaga-caukna-sibawang-wasaber.html

    terima kasih sekali lagi..

  65. @Nana
    d(^^,) ehe. Tapi macam nda WSB dapat pula tu kau punya karya.. Naah, nda jadilah ni 'kiti kurung-kurung' ni, muahua3.. XD

  66. @Jaelle Kawaii
    Mesti kena baca bah tu.. d(^^,) Iyup, siapa lagi mau mendaulatkannya kalau bukan kita... \(^_^)/

  67. @de engineur
    Sambutan dari segi penyertaan, yang sudah buat n kirim ada 7 orang, ehe. Naah, kenapa lambat.. Kalau kau tanya special request punya, boleh timbang2 bah juga tu. Lagipun, sangat sedikit juga yang sudi menyertai, ehe.. ^^,

  68. @saveqmm
    Sama-sama! ;D

    Adei, nampak macam kelam-kabut ja kau menaip ni. Sampai tetiba ada smiley gitu, ehe.

    Bahasa Bugis tu taw, ehe3.. Mantop2.. d(^^,)

    Apapun, terima kasih banyak juga atas penyertaannya ya.. Good luck! ;D

  69. TERIMA KASIH BANYAK ATAS PENYERTAAN, SOKONGAN DAN PERHATIAN SEMUA WASABER!!! :s

    Tirai pentas BOTM Jun: Bahasa Ibunda akan dilabuhkan sedikit masa lagi. Nantikan pengumuman rasmi mereka yang berjaya ya.. TERIMA KASIH BANYAK SEKALI LAGI, YEYEAHHH!!! :q

  70. wah..bulan july sudah..heheh

Respon Anda...

Jangan tengok jak bah! Dikomen terusss!! :D

Nota : Pakai bahasa Sabah pun bulih bah! :)

Let's share your views with other Wasabers at WSB Community Forum.

Boleh gunakan tag HTML berikut: <b>, <i>, <a>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Followers

Facebook WSB Badge

Geng WSB