Loonaq_06Ogos-09November Dapatkan Domain Termurah
Dari NetKL serendah RM29.95 setahun! Beriklan disini

Kriteria BOTM Disember 2011 : Kawasan Bersejarah

15 comments
Salam bercuti WSBers semua! Mesti semuanya sedang ber-gumbira dengan keluarga dan sahabat handai di kampung halaman. Bagi mereka yang tidak berkesempatan untuk ber-enjoy sakan, janganlah mogok sedih pula ya. Lain kali ada lagi.

Oleh yang demikian, sempena musim cuti sakan ini maka diisytiharkan BOTM kali ini agak mencabar sedikitlah hendaknya. Ianya bertajuk seperti yang berikut;

KISAH DISEBALIK (nama tempat)
Contohnya: Kisah Disebalik Taman Peringatan Peperangan Sandakan


Nampak macam senang saja, kan? Tapi jangan dulu anda memetik jari dan bilang "Eh, sannang baitu!". Caranya begini:

Anda perlulah menulis sebuah essay mengenai sejarah tempat menarik yang paling YANG ADA DI KAMPUNG HALAMAN / DAERAH ANDA LAWATI. Anda juga boleh memilih pusat perlancongan / peranginan yang kurang terkenal tetapi perlu diperkenalkan kepada pembaca.

Ala, sambil-sambil bercuti-cuti  dan berpicnik tu, apa kata kita luangkan masa mengimbas kembali atau mengkaji sejarah tempat yang anda lawati tersebut. Sekurang-kurangnya, bukan sahaja boleh mengupdate profile photo facebook tetapi boleh juga mengupdate blog anda untuk dikongsikan kepada dunia dengan cara yang lebih informatif!

Namun begitu, berikut adalah SENARAI TEMPAT YANG TIDAK BOLEH DI PILIH sempena BOTM ini kerana tempat-tempat ini cukup terkenal sudah di Google. Orang putih pun banyak sudah yang datang pigi sini;

  1. Kinabalu Park, Kundasang
  2. Poring Hot Spring, Ranau
  3. Sepilok Rehabilitation Center, Sandakan 
  4. Sipadan Island, Semporna
  5. Tungku Abdul Rahman Park, Kota Kinabalu
  6. Simpang Mengayau, Kudat
  7. Sabah State Museum, Kota Kinabalu
  8. Sandakan Memorial Park
  9. Ranau Memorial Park
  10. 1Borneo Mall, Kota Kinabalu (dan mana-mana shopping mall sekitar bandar Kota Kinabalu)

Risau kamu sebab tempat-tempat di atas kena banned? Ala, banyak ba tempat menarik di Sabah yang ramai ndak tau. Contohnya macam di Inanam ada air terjun Kiansom, di Tungku ada Sahabat Beach Resort, ada lagi tu pantai yang ada sekolah di siringnya tu di Tungku (lupa suda apa nama tempat tu). Ada lagi air terjun di Tawau tu yang tesenarai antara air terjun tertinggi di Malaysia (itu pun lupa suda saya namanya). Di Keningau ada Gunung Mas yang banyak monyet tu (tersenarai antara tempat paling sejuk di Malaysia), Jalan Apin-apin Keningau lagi yang merupakan jalan paling lurus di Sabah (tak silap di Malaysia).

Penulis di salah satu papan tanda
di terminal kereta api klasik, Petagas.
Sebagai contoh; secara fizikal, Putatan tidak mempunyai banyak tempat menarik/cantik untuk dilawati. Namun begitu, kisah disebalik nama 'Putatan' itu sendiri menyimpan sebuah sejarah menarik yang boleh dikongsikan bersama. Untuk mengetahui kisahnya, sila klik gambar di sebelah yang betabiat itu. Ada tu sejarah nama Putatan tertulis disitu.

Manakala jalan raya terlurus di Apin-apin, Keningau tu kisahnya; ia merupakan landasan kapal terbang tentera Jepun pada perang dunia ke-2 yang tidak sempat disiapkan sepenuhnya. Sebab itulah ia lurus memanjang semacam saja. (Sumber; kisah nenek moyang)

Jadi, tidak semestinya tempat-tempat tersebut menarik kerana tempat itu cantik, boleh picnik-picnik, boleh bergambar posing bikin profile picture Facebook. Tapi nilai sejarahnya  juga boleh menjadi daya tarikannya yang tersendiri. Mungkin ada kisah-kisah disebalik tempat tersebut yang tidak ramai yang tahu boleh dikongsikan bersama. Tidak kiralah anda berada di mana sekali pun, sejarah yang tertulis disebalik tempat yang sedang membangun itu sememangnya sesuatu yang harus dikongsikan dan diingat selalu.

Secara ringkasnya, BOTM kita kali ini bukan sahaja berkisarkan mengenai warna-warna pusat percutian dan perlancongan yang indah dan menarik tetapi juga sejarah dan kisah lampau yang nostalgia mengenai tempat/kampung/daerah anda.

Untuk menyertai BOTM ini, anda perlulah menyertakan gambar-gambar ASLI tempat tersebut. ASLI yang dimaksudkan adalah gambar yang ANDA AMBIL SENDIRI. Untuk mengesahkan gambar tersebut diambil sendiri oleh anda, oleh itu perlulah ada wajah anda didalam gambar tersebut (bukti bahawa anda betul-betul melawat tempat itu dan bukan sekadar google images). Manakala gambar sampingan (contohnya gambar bersejarah; hitam putih / retro) dari google image adalah diizinkan.

3 pemenang akan diumumkan seminggu selepas Tahun Baru 2012. Pemenang akan menerima hadiah misteri yang sangat hebat!

Hadiah BOTM pada kali ni ditaja oleh Wasaber Lina Ramsah. Pemenang akan membawa pulang haiah khas dari Butiknya "I Love Oldies Boutiques". Yeeha!


Sebagai inspirasi penulisan anda, anda boleh rujuk DI SINI. Lebih kurang begini la essay tersebut. Penggunaan bahasa adalah BAHASA MELAYU ATAU ENGLISH LANGUAGE. Tapi sebaiknya English la supaya 1 dunia boleh baca.

Emelkan URL entri anda ke: contest@wsbmania.com sebelum tahun depan iaitu 1 Januari 2012.

SELAMAT BERCUTI SAMBIL MENGENANG KEMBALI SEJARAH!



Sharing is Caring
Maaf kalau ada tersalah 
atau terkasar bahasa 

15 Respon dari Wasaber.

  1. nanti aku buat pasal felda sahabat. nti aku p sana . neee kan kak finie ramos. haha

  2. mcm siok sja ni tau..lma nda join botm ni..^^,

  3. Erm, yg lepas inda dpt join..mngkin yg ini boleh lah..

  4. wah...mcm mau join ja ni..hehe

  5. Fadzmie says:

    Selamat men-join-kan diri semua. Buat yang paling manang punya. ;)

  6. @izaRamos argh!!!bru jak ku mau tulis psl tuh!hmmmm~ =_=

  7. Zurina J. says:

    Ok, aku mau join! Harap ada ruang & peluang untuk menulis... Selamat Maju Jaya buat semua yang menyertai...:)

  8. good topic ble bikin cigu sejarah senang ati ni tengok ni topic :)

  9. wah..ni kali agak ssh skit...

  10. Fie says:
    This comment has been removed by the author.
  11. Fie says:

    emm...mcm best ja tp xtau mau pilih pa ne..

  12. Cik Dania says:

    stgaa,tempat tinggal ku plak d tungku tu tau,sahabat beach resort..nah,macam mau join tau..ngam2 pla, tmpt aku praktikal skrg mcm tda dlm banned list..yeah!

  13. @Finie Ramos

    hahahaha okay la aku bikin pasal agnes keith . kau mana boleh ikut kau penganjur!

  14. aku ikut bukan pasal mau menang..pasal mau share info.. :P

  15. Ni kalilah.. saya mahu ikut..

Respon Anda...

Jangan tengok jak bah! Dikomen terusss!! :D

Nota : Pakai bahasa Sabah pun bulih bah! :)

Let's share your views with other Wasabers at WSB Community Forum.

Boleh gunakan tag HTML berikut: <b>, <i>, <a>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Followers

Facebook WSB Badge

Geng WSB